Vajda Márta Óvoda, Általános Iskola,Szakiskola,

Készségfejlesztő Iskola,

Egységes Gyógypedagógiai

Módszertani Intézmény

A 2024 szeptemberében már három csoporttal kezdte meg a tanévet a Tókerti Telephely. Két óvodai csoport és egy fejlesztő iskolai csoport működik az intézmény ezen részlegében. Az épületben jelentősebb beruházások történtek a tanév elején, kialakításra került egy babakocsi tároló, mindhárom csoportszoba légkondicionáló berendezést kapott, a fejlesztő szoba ablakára a látássérült tanulók fejlesztését segítendő árnyékolót szereltek fel, valamint a telephely kerítése is új festést kapott és új konyhabútor került a tálalókonyhába. Ezen felül a gyermekek pelenkázásához új matracokat kaptunk.

A Ficánka csoportba 9 kisgyermek jár. Ketten autizmus spektrumzavarral élnek, szintén két gyermek BNO kódja F79, egy középsúlyos értelmifogyatékos, három halmozottan fogyatékos és egy vak gyermek jár a csoportba. A csoport fejlettségi szintjéről általánosságban elmondható, hogy a 9 gyermekből 6 még nem beszél, 7 még nem szobatiszta, 5 nem tud önállóan járni, 4 nem tud önállóan enni.

A gyermekek ellátásáról, fejlesztéséről naponta 4 órában egy fő gyógypedagógus és egy óvodapedagógus, 8 órában egy pedagógiai asszisztens és egy dajka gondoskodik.

Az óvodai fejlesztések csoportos és egyéni formában valósulnak meg. Heti 10 órában konduktor, heti 3 órában logopédus, heti 4 órában tiflopedagógus segíti az arra rászoruló gyermekek fejlődését, valamint hetente egyszer zeneterápiás foglalkozáson is részt vesz a csoport.

A Kisvakond csoport létszáma 8 fő. Mindegyik gyermek autizmus spektrumzavarral él. Mindegyikőjük fiú, értelmi szintjük és a spektrumzavar okozta tüneteiknek markánssága nagyon változó. A gyermekek ellátásáról 2 fő gyógpedagógus és egy pedagógiai asszisztens gondoskodik. A gyerekek ötféle csoportos fejlesztést kapnak: kommunikáció-, értelmi-, mozgás- és vizuomotoros fejlesztés. Hetente van zeneterápiás foglalkozás, ketten kapnak egyéni logopédiát. Novemberben a csoport egyik ovisa sikerrel szerepelt az iskolai versmondóversenyen.

A fejlesztő iskolai csoportba 5 fő súlyosan, halmozottan sérült tanuló jár, egy látássérült gyermek is van közöttük. Életkori megoszlásuk 7 és 15 év közötti.  A gyermekek ellátásáról, fejlesztéséről 1 fő gyógypedagógus és 1 fő gyógypedagógiai asszisztens gondoskodik. A gyógypedagógiai fejlesztések (értelmi, mozgásfejlesztő, kommunikációt fejlesztő, vizuomotoros készségeket fejlesztő foglalkozások valamint önkiszolgálásra nevelés) részben egyéni részben csoportos formában valósulnak meg. Ezen felül konduktor és tiflopedagógus segíti a gyermekek fejlődését, a számukra kiírt heti óraszámban.

Több intézményen kívüli program is megvalósult, a Ficánka csoport és a Vackor csoport közös kirándulást tett októberben a Hagyományok Hegyére. Mindhárom csoport részt vett az iskolai Mikulás ünnepségen, az iskola által szervezett Mikulás vonatozáson, valamint a karácsonyi ünnepségen is. Családi programokat is szervezett mindhárom csoport. A Ficánka csoport Márton napi játszóházat, mindhárom csoport adventi családi napot szervezett. Az inklúzió és érzékenyítés jegyében az őszi szünet előtt a Tarczy Iskola diákjai látogattak el a Tókerti Telephelyre, melynek során a gyerekek közösen faragtak tököt, játszottak, karácsony előtt pedig a Fáy Óvoda ovisai adtak műsort.

A szülők többsége támogató, együttműködnek a pedagógusokkal, segítik munkájukat.

 

Készségfejlesztő iskola

Az értelmileg akadályozottak tagozatán 12 évfolyamosra bővítettük a nevelést-oktatást, tanulóink a 11-12. évfolyamon háztartástant és parkgondozást tanulhatnak. Ezzel további két évvel, szükség esetén pedig még két évvel meghosszabbíthatjuk a tanulók oktatási rendszerben eltöltött idejét. Ennek nagy jelentősége van neveltjeink és családjaik életében, hiszen tanulóink középsúlyos értelmi fogyatékosként állandó felügyeletre szorulnak, amit családjaik csak úgy tudnak biztosítani, ha valamelyik szülő feladja munkahelyét. A meghosszabbított fejlesztési idő megakadályozza leépülésüket, a tanult szakmák pedig jobban felkészíti őket a felnőtt életre, illetve lehetőséget jelentenek számukra az önállóbb életvitelhez.

A készségfejlesztő iskola működésére vonatkozó alapvető szabályozást a Köznevelési törvény tartalmazza.

 Az oktatás időrendi kereteit a törvény 6. melléklete szabályozza, mely szerint a heti foglalkoztatási időkeretek ezeken az évfolyamokon megegyeznek.

A szakmai lehetőségekkel kapcsolatban átgondoltuk azt, hogy az intézmény működési területén milyen rehabilitációs elhelyezkedési lehetőségek vannak, és az intézmény saját maga milyen tárgyi feltételekkel rendelkezik. Mindezek alapján a 11-12. évfolyamon az alábbi szakmai képzéseket tudnánk nyújtani az értelmileg akadályozott tanulók számára:

  • Önálló életkezdésre, életvezetésre felkészítő modul
  • Háztartási ismeretek és gyakorlat
  • Kertművelés
  • Parkgondozás

A képzés nem zárul szakvizsgával, csak rész szakterületek terén szereznek jártasságot a tanulók.

 

Városunk címere

Nemzeti zászlónk

Nemzeti címerünk